Parko g. 21, Vilnius. Priėmimo-skubios pagalbos skyrius: +370 5 267 18 40

Registracija internetu
  • English

Parko g. 21, Vilnius. Tel. informacijai +370 5 267 1628

Registracija internetu
  • English

Dažniausiai užduodami klausimai

Informacijos tel. Nr. 05 267 1628 – pasiteirauti apie ligoninės priėmimo ir konsultacijų tvarką, kaip rasti ir panašiais klausimais. Informacija apie pacientus telefonu nėra teikiama.

 

Kiek laiko praleisiu ligoninėje?

Priklausomai nuo situacijos, ligoninėje teks praleisti nuo ∼ 6 dienų iki kelių savaičių. Šis laikas būtinas tam, kad atliktų paskirtus tyrimus bei būtų užtikrinta geresnė Jūsų savijauta.

Kai kurių ligų atvejais (ypač, jeigu pagalbos kreiptasi pavėluotai) ligoninėje tenka praleisti ir dar daugiau laiko, jei tai būtina padėti pacientui: reikia stebėti dažnai sunkiai nuspėjamą ligos eigą, stabilizuoti būklę, sureguliuoti vaistus bei suderinti kitas pagalbos priemones ir taip išvengti greito ligos atkryčio.

SVARBU: po hospitalizacijos daugeliui pacientų rekomenduojame reabilitaciją, apie kurią plačiau papasakos jūsų gydytojas.

 

Kokios yra gydymo priemonės? Ar galiu pasirinkti gydymą?

Ligoninėje derinamos medikamentinio (vaistais) ir nemedikamentinio (psichoterapija, ergoterapija, kineziterapija, meno terapija, pagal poreikį – transkranijinė magnetinė stimuliacija, elektros impulsų terapija ir t.t. ) gydymo priemonės.

Gydytojų komandai įvertinus Jūsų būklę, bus pristatytas gydymo planas. Mūsų specialistų tikslas – parinkti modernius ir pasiteisinusius gydymo metodus;  jeigu dėl gydymo plano kyla klausimų, visada galite klausti arba aptarti alternatyvaus gydymo galimybes.

Ką daryti, jeigu dėl ligos, jaudulio ar kitų aplinkybių neprisimenate ar nespėjote įsisavinti Jums suteiktos informacijos? Informuokite apie tai personalą: savo gydytoją arba slaugytojas.

 

Ką turi žinoti paciento artimieji palydėdami pacientą į priėmimo skyrių?

Skubios pagalbos atveju (jei įmanoma) turėkite paciento asmens dokumentą. Prireikus planinės pagalbos – turėkite paciento asmens dokumentą, gydytojo psichiatro siuntimą (be siuntimo planinės paslaugos yra mokamos).

Gydytojams tai pat gali praversti papildoma informacija: ar pacientas turėjo žalingų įpročių, ar paskutiniu metu nesielgė keistai, ar neišsakė suicidinių minčių, informuokite, jei giminėje pasitaikė psichikos ligų atvejų ir pan.

Daiktai, kurių gali prireikti:

patogūs laisvalaikio rūbai (pasivaikščiojimui lauke),  šlepetės ir pižama (jei nepasiėmėte – gausite ligoninės pižamą).

Pacientai maitinami tris kartus per dieną sveiku ir subalansuotu maistu; veikia ir kavinė, todėl prieš siunčiant lauktuves siūlome pasitarti su pacientu ir personalu.

 

Ar galiu atvykti be siuntimo?

Skubi pagalba teikiama be siuntimo. Prireikus neskubios (planinės) pagalbos rekomenduojama turėti siuntimą, kad galėtumėte gauti nemokamas paslaugas (privalomuoju sveikatos draudimu draustiems asmenims).

 

Kaip susisiekti su artimuoju, jeigu jis neatsako?

Apie pacientus informacijos telefonu neteikiame! 

Informacija apie pacientą jo artimiesiems teikiama ligoninės Informacijoje (centrinis administracijos pastatas, pirmas aukštas) ir pateikus asmens dokumentą. Informuojami tik asmeniškai atvykę paciento artimieji, kurie įrašyti į paciento sutikimą gauti informaciją (patvirtinus asmens tapatybę). Darbo laikas: pirmadienis – penktadienis, 8:00 – 17:00 val.

Pablogėjus paciento būklei, artimuosius informuojame asmeniškai, todėl, ilgiau nesulaukę paciento skambučio, nesijaudinkite – galbūt jam reikalinga ramybė. Taip pat gali būti, kad pacientas jūsų neįtraukė į žmonių, galinčių jus lankyti, sąrašą, tokiu atveju informacija apie paciento būklę Jums nebus teikiama.

Apie lankymo tvarką sužinosite skyriuje, kuriame pacientas gydomas. Kontaktai: https://rvpl.lt/struktura-ir-kontaktai/skyriai/

 

Manau, kad turiu psichikos sveikatos problemų, bet nenoriu, kad apie tai sužinotų šeimos gydytojas, kur man kreiptis?

Galite kreiptis tiesiai į gydytoją psichiatrą artimiausiame psichikos centre (kurie dažniausiai yra priskirti poliklinikoms). https://www.psichiatrija.lt/nuorodos/psc/.

 

Kokiais atvejais teikiate pagalbą?

Didžiausioje ir įvairiapusiškas psichiatrijos paslaugas teikiančioje ligoninėje teikiama pagalba visais psichikos ligos periodais: tiek pirmą kartą pasireiškus simptomams ir siekiant nustatyti tikslią diagnozę, tiek norint sugrįžti į pilnavertį gyvenimą jau pažengus ligos atveju ar esant atkryčiams. Teikiama ir skubioji psichiatrijos, taip pat daugiaprofilinė pagalba, kai pacientas turi gretutinių ligų, tačiau dėl jo psichikos sveikatos būklės įprastoje ligoninėje padėti neįmanoma.

Pagalba teikiama sergant:

Alzheimerio liga bei kitomis demencijomis, depresija, patiriant psichozės spektro sutrikimus (šizofreniją, šizoafektinį sutrikimą, afektinę psichozę, šizotipinį sutrikimą, nuolatinį kliedesinį sutrikimą, narkotinių medžiagų sukeltą psichozę ir kt.), asmenybės sutrikimus, priklausomybes, nerimo ir nuotaikos sutrikimus, valgymo sutrikimus, išgyvenant savižudybės krizę.

 

Pagal ką pacientai skirstomi į skyrius? Ar galiu pasirinkti skyrių, į kurį noriu papulti?

Pacientai į skyrius guldomi pagal sutrikimo pobūdį / sunkumą bei atsižvelgiant į skyrių užimtumą. Jeigu skyriuje yra laisvų vietų, pasitaręs su gydančiu gydytoju, pacientas gali prašyti jį guldyti į pasirinktą skyrių.

 

Kodėl turiu gerti paskirtus vaistus tiksliai taip, kaip nurodyta?

Medikamentinis gydymas (šalia psichoterapijos ir kitų gydymo metodų) yra būtina gydymo dalis daugelio psichikos ligų atveju. Svarbu suprasti, kad vaistai pacientams paskiriami tiksliomis dozėmis, todėl „vienos ar kitos“ dozės praleidimas gali išbalansuoti gydymą.

Taip pat svarbu suprasti, kad daugelio ligų atvejais (pavyzdžiui,  šizofrenijos) vaistus būtina vartoti nuolatos. Tai reiškia, kad net jeigu pajautėte palengvėjimą, vaistų vartojimo negalite nutraukti, nes ligos simptomai atsinaujins. Pasireiškus vaistų šalutiniam poveikiui, savarankiškai gydymo reguliuoti negalima – turite apie savo pojūčius informuoti gydytoją, jis pakoreguos skiriamus vaistus taip, kad šalutinis poveikis būtų kuo mažesnis.

Respublikinėje Vilniaus psichiatrijos ligoninėje vaistų vartojimas stebimas žymint jų dozes specialioje lentoje, taip pat pacientui galima atlikti vaistų koncentracijos kraujyje tyrimą.

 

Kas yra elektros impulsų terapija (EIT)?

Elektros impulsų terapija yra saugi visame pasaulyje taikoma neskausminga procedūra (atliekama tik gydytojų komandai įvertinus paciento būklę bei taikant nejautrą). Savo veikimo principu elektros impulsų terapija kiek primena kitas elektros impulsais remtas terapijas, taikomas įvairiose medicinos srityse (pavyzdžiui, po patirtų fizinių traumų).

Elektros impulsų terapija skiriama sunkiais, įsisenėjusių psichikos sutrikimų atvejais, kai pacientui nepadeda terapinis ir medikamentinis gydymas.

Tai viena veiksmingiausių gydymo priemonių kovojant su:

– gydymui atsparia depresija (t.p. ūmia, sunkia depresija su suicido rizika);

– gydymui atsparios manijos ir šizofrenijos atvejais;

– pažengusios demencijos / delyro periodais, kai reikia nutraukti sunkią, ilgą laiką žmogų varginančią būseną;

Elektros impulsų terapija taikoma pacientui išaiškinus šio gydymo principus ir tik gavus informuoto paciento sutikimą. Atvirumas ir išsamiai aptariama informacija griauna mitus apie EIT pavojus, vis daugiau pacientų sugrįžta į ligoninę pakartotiniams, palaikomiesiems terapijos seansams.

Pagrindiniai (tačiau nebūtinai pasitaikantys) šalutiniai EIT reiškiniai – trumpalaikiai atminties sutrikimai, galvos svaigimas, pykinimas. Pastebėjus šalutinį poveikį pacientui suteikiama visa būtina pagalba, kol simptomai praeina.

 

Kas yra transkranijinė magnetinė stimuliacija (TMS)?

TMS – galvos smegenų stimuliavimo metodas, naudojamas psichikos ligoms gydyti. Jo metu virš galvos laikoma elektromagnetinė ritė generuoja kaukolę pereinantį kintamą magnetinį lauką, kuris savo ruožtu sukuria (indukuoja) elektrinį lauką tam tikroje tiksliai parinktoje smegenų žievės srityje.

Tai ypač modernus, neinvazinis, beskausmis gydymo metodas, naudojamas nervų sistemos ligų diagnostikai bei gydymui. TMS leidžia kryptingai stebėti ir pakeisti smegenų veiklą, nesukeliant ilgalaikių neigiamų komplikacijų. Dažniausiai naudojamas atspariai depresijai, šizofrenijai, lėtiniam skausmui, bipoliniams sutrikimams, manijos epizodams gydyti.

 

Koks ligoninėje yra maitinimas, ar galima turėti savo maisto?

Mityba sergant psichikos ligomis yra ypač svarbi, todėl neseniai atnaujintoje ligoninės virtuvėje gaminame ne tik sveiką, bet ir skanų, įvairų maistą, kurio meniu sudaro ir prižiūri ligoninės dietistė.

Maitinimas vyksta 3 kartus per dieną, veikia kavinė, tačiau, jeigu negalite atsisakyti mėgstamų užkandžių, artimieji gali pristatyti siuntą į skyrių (alkoholis ir cigaretės nepriimami).

 

Kas yra reabilitacija? Kur ją galima atlikti?

Reabilitacija – labai svarbi kelionės geresnės psichikos sveikatos link dalis. Ji padeda greičiau sugrįžti į įprastą gyvenimą, sumažinti atkryčio tikimybę arba patirti jį ne taip sunkiai.

Dėl reabilitacijos galite kreiptis į mūsų įstaigoje veikiantį Dienos stacionarą, kuriame galite tęsti gydymą ir vakare grįžti į namus.

Čia rasite sąrašą valstybinių ir privačių įstaigų, kuriose galite gauti daugiau psichosiocialinės reabilitacijos paslaugų: Reabilitacijos paslaugas teikiančios įstaigos

 

Ar ligoninėje bus galima naudotis kompiuteriu ir mobiliuoju telefonu?

Mobiliaisiais prietaisais galima naudotis, jeigu tai leidžia ligonio sveikatos būklė. Ligoninės vidaus tvarkos taisyklėse numatytas draudimas filmuoti ir / ar fotografuoti kitus pacientus, todėl išmaniųjų telefonų (turinčių kamerą) naudojimas gali būti ribojamas.

 

Kaip prižiūrėti Alzheimerio liga sergantį pacientą po to, kai jis išrašytas iš ligoninės?

Slauga namuose

Būtina užtikrinti reguliarų vaistų vartojimą, užsiimti kognityvinius įgūdžius palaikančia ir lavinančia veikla, palaikyti tinkantį fizinį aktyvumą ir  emociškai įtraukti pacientą į namų veiklą kas dieną.

Pacientams, kurie dar geba naudotis pagalbinėmis priemonėmis, sugalvokite patogią sistemą, kuri jam padėtų orientuotis laike (laikrodis, kalendorius matomose vietose), tai galėtų priminti pavalgyti ar pasirūpinti savo buitimi (pavyzdžiui, kabinkite priminimus ant šaldytuvo). Matomoje vietoje ir rūbų kišenėse palikite savo kontaktus, jeigu artimasis atsidurtų bėdoje (pasiklystų ar prireiktų medikų pagalbos).

Tais atvejais, kai pacientai nebegali naudotis pagalbinėmis priemonėmis, užtikrinkite:

24/7 nuolatinę priežiūrą ir / ar slaugą, leisiančią pacientui jausti saugumą ir gerą gyvenimo kokybę.

Bendravimas su sergančiu artimuoju:

Supraskite, kad artimojo charakteris ir elgesys kinta dėl ligos, būkite kantrūs, tolerantiški, išklausantys, palaikantys, padedantys pasirūpinti savimi, ypač atlikti veiksmus, kurių jis pats jau negeba atlikti; skirkite laiko pokalbiams, būkite jam nuolat pasiekiami.

Ar pacientas gali būti gydomas priverstinai?

Priverstinai pacientas gali būti atvežtas skubios pagalbos į ligoninę tik tuo atveju, jeigu jo būklė kelia pavojų jo paties arba kitų asmenų sveikatai ar turtui. Tokiu atveju rekomenduojame nedelsiant skambinti 112. Toliau  pacientas (be jo sutikimo) gali būti priverstinai gydomas tik teismo sprendimu.

Kur galiu pateikti atsiliepimą / skundą apie paslaugas?

Atsiliepimus galite rašyti adresu psichiatrija@rvpl.lt.

Be paciento vardo ir pavardės, rekomenduojama nurodyti:

  • skundo dalykas (esmė) – kokios paciento teisės ar teisėti interesai pažeisti;
  • kuo tikslesnis asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo laikotarpis;
  • kitos, jūsų manymu, svarbios aplinkybės.

Jeigu į jūsų skundą, siųstą RVPL, nebuvo atsakyta, skundą galite teikti Akreditavimo tarnybai.

Akreditavimo tarnybos adresas: A. Juozapavičiaus g. 9, 09311, Vilnius; el. p. vaspvt@vaspvt.gov.lt.